Slaba telesna drža


Veliko bolečin in kroničnih težav lahko izvira iz slabe telesne drže. Nekaj najpogostejših so zagotovo glavoboli, bolečine in obrabe v ledvenem in vratnem delu hrbtenice, bolečine in obrabe v sklepih spodnjih udov. Najpogostejši razlog za nepravilno telesno držo je zagotovo neprimerno obremenjevanje telesa. Torej vsakodnevno večurno delo v prisilnem položaju, kamor spada tudi sedeče delo, pa tudi neustrezno načrtovan trening, ki obremenjuje samo določene segmente telesa. Poleg neprimernega obremenjevanja telesa lahko prihaja do nepravilne telesne drže tudi zaradi prirojenih anatomskih napak in zaradi poškodb telesa v preteklosti.

Kompenzacija kot obrambni mehanizem

Telo se vedno in ves čas trudi ohranjati ravnotežje v pokončnem položaju in porabiti čim manj energije za takšno pokončno držo. Vsako odstopanje od gravitacijske sile pa pomeni, da mora telo na drugem delu telesa prilagoditi svoj položaj, da ne pademo oziroma, da ohranja ekonomičnost porabe energije. Tako na primer, če naša ramena silijo naprej (okrogel hrbet), lahko pričakujemo padec na nos. Vendar telo to največkrat prepreči s spremembo krivine v vratnem delu hrbtenice (največkrat jo poveča), saj lahko samo tako glavo zavaruje pred padcem naprej. Telo tako kompenzira vse nepravilnosti telesne drže, kar predstavlja nekakšno obrambno funkcijo telesa. Vendar vsaka kompenzacija nekega telesnega segmenta prinese tudi reakcijo na drugem segmentu (mišice se pretirano skrajšajo, raztegnejo, izgubijo moč, pritiski na sklepni hrustanec in diske se na določenih mestih povečajo…) in dolgoročno to zagotovo privede do težav in bolečin.

Korekcijsko vadbo izvajamo pri nas individualno s trenerjem (več info na osebno trenerstvo) ali pa v majhni skupinici po 4 pod nadzorom trenerja (več info na skupinska Bodyvadba). Pri nas izvajamo tudi terapevtsko masažo (več info na Manualna terapija oz. terapevtska masaža).

Kompleksnost slabe telesne drže

Slaba telesna drža se lahko pojavi zaradi različnih nepravilnih vzorcev in se kaže prav povsod na telesu. Tako poteka zelo pogosta veriga težav, ki izvira iz nepravilnosti stopal v smeri stopalo-koleno-kolk in nato hrbtenica. Prav tako pa lahko poteka stvar v obratni smeri. Npr. rotacije v medenici zaradi šibkosti ene strani privedejo do težav kolka in hrbtenice. Začetne težave so povezane s funkcionalnimi spremembami, pri čemer se spremembe kažejo predvsem na mišicah (zmanjšana funkcija in bolečina določenega segmenta, zakrčenine, zlepljenost ovojnic…). Sčasoma pa zaradi slabše in neprimerne funkcije telesnega segmenta prihaja do neustreznega obremenjevanja sklepov, sklepnega hrustanca, kosti. Posledično to povzroča strukturalne spremembe kot so artroze sklepov, hernije itd. pri čemer je težave veliko težje odpraviti. Velikokrat je potrebna celo operacija. Podrobneje bom opisal ozadje slabe telesne drže kot posledice prekomernega sedenja in kako jo odpravljati, saj je to v sodobni družni najpogostejši vzorec težav povezanih s telesno držo.

Slaba telesna drža na primeru homo sedens (sedeči človek)

Pri sedenju je naš kolčni sklep v upognjenem položaju, hkrati pa se z zgornjim delom največkrat držimo naprej, saj pišemo ali gledamo v ekran. Zaradi tega položaja so nekatere naše mišice v skrajšani legi, nekatere mišice pa so povsem sproščene ali raztegnjene. >Če tako posedamo ure in ure vsak dan na delovnem mestu, šoli ali doma za računalnikom sčasoma pride do trajnega skrajšanja nekaterih mišic in oslabelosti drugih. Trajno se največkrat skrajša mišična skupina upogibalk kolka (ključni pri tem sta m. iliacus in m. psoas major.), kar je na sliki označeno z rdečo črko C. Hkrati pa rado pride tudi do skrajšanja iztegovalk hrbta (erector spinae, na sliki črka B). To povzroči povečano krivino hrbtenice v ledvenem delu. Poleg tega skrajšanja pa so zelo pogosto šibke in raztegnjene mišice upogibalk trupa (m. rectus abdominis kot ključna in m. transversus abdominis, na sliki črka A) in mišična skupina iztegovalk kolka (ključne so m. biceps femoris in m. semitendinosus in semimembranosus, na sliki črka D), kar še dodatno poslabša stanje ledvene hrbtenice. V tem predelu so mišice ponavadi napete, toge in slabo prekrvavljene, kar privede do kroničnih bolečin v ledvenem delu. Poleg tega pa mora sedaj telo kompenzirati to krivino. Največkrat povzroči pretirano krivino v prsnem delu hrbtenice, saj bi v nasprotnem primeru padli. Prav tako pa posledično pride do spremembe v vratnem delu hrbtenice, kar lahko povzroča mišične bolečine, glavobole, vrtoglavice, šumenja v ušesih, bolečine v ramah… Za odpravo takšne slabe drže je potrebno izvajati krepilne vaje za mišice na sliki označene z A in D ter raztezne vaje za mišice na sliki označene z B in C. Poleg tega je zelo koristna in priporočljiva kombinacija z manualno terapijo, saj vpliva na boljšo funkcionalnost telesa in odpravlja zakrčenine v telesu, kar se z vajami največkrat žal ne da odpraviti.

Reševanje slabe telesne drže

Težave slabe telesne drže torej najbolje rešujemo z ustrezno korekcijsko vadbo, ki vključuje krepitev šibkih mišic in raztezanje skrajšanih mišic. Poleg tega pa je v začetnih stanjih zelo pomembna tudi kombinacija z manualno terapijo oz. terapevtsko masažo. Prav tako pa z ustrezno vadbo in masažo lahko poskrbimo, da do težav sploh ne pride. Zagotovo je lažje in boljše preprečiti kot kasneje zdraviti! Če pa se težave že pojavijo pa se je potrebno čim hitreje lotiti ustrezne terapije, saj v začetku zgolj funkcionalne spremembe lažje odpravimo kot kasnejše strukturalne.